Ekodebatt på Restaurangakademien

image

image

image

Bilder från gårdagens ekodebatt på Restaurangakademien. Sofia Arkelsten (M) modererade och bland deltagarna kunde vi se Markus Aujalay (driver Winterviken och är ordf i föreningen Årets kock) och Magnus Svensson (kreativ ledare på Restaurangakademien). Ett ämne som dök upp var att det är svårare att sälja eko på restaurang än i butik. Varför är det så? I butik gör folk ett samvetsval, på restaurangen är det inte en faktor på samma sätt. Producenterna och krögarna var eniga om att det är smaken som är avgörande. Eko-aspekten används inte när produkten ska “säljas” mot kund. Kvalité är centralt och vissa producenter är eko, men märker inte sina varor ändå.

Sofia passade också på att videoblogga när debatten var över.

/Hannes

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s